En weer terug... - Reisverslag uit Rome, Nederland van Candea College - WaarBenJij.nu En weer terug... - Reisverslag uit Rome, Nederland van Candea College - WaarBenJij.nu

En weer terug...

Door: Marijke Pomstra

Blijf op de hoogte en volg Candea College

27 April 2012 | Nederland, Rome

Terug naar het kikkerlandje, jammer genoeg!

Vanochtend, toen de wekker om 7 uur ging, kwam het besef pas echt: Rome is voorbij...

Eerst even de laatste spullen inpakken, de laatste vergeten dingen in de gezamenlijke koffer doen en dan ons door het laatste, zoete ontbijt heen worstelen.

Toch een beetje een knoop in de maag als de groep dan, na een lange gezellige week, uit elkaar valt.

Hoewel het niet altijd even soepel liep, hadden we een hele leuke tijd in het centrum van het Romeinse rijk en het was best even moeilijk toen Daphne ons verliet. Het was een teken dat het nu toch echt voorbij is.

Na het ontbijt, een laatste inpak poging en de controle van Joost met als hoogtepunt onze badkamer (die volgestouwd was met afval van ons eet- en drinkfestijn) en de reactie: "ow shit, nouja gooi dat er dan ook nog maar bij" moesten we toch echt voor de laatste keer bepakt en bezakt alle 108 traptreden af!

Nog even wachten op de bus, die heerlijk op tijd was (voor Italiaanse begrippen dan...) en ook zo lekker veilig met glas was je door kan drukken met 1 vinger... en we konden beginnen aan de achtbaanrit... ik bedoel route naar het vliegveld.

100 bobbels, kuilen en bochten verder waren we aangekomen, nog "even" in de rij voor de security na een lief afscheid van Marlies en een klein cadeautje van Joost en Marlies en dan 2 uur wachten.

Met 4,50 broodjes en 2,80 drinken waren we duurder uit dan ooit met ons tweede ontbijt, maar we hadden dan wel voor de laatste keer een écht italiaans broodje.

Daarna nog even 2 uurtjes vliegen, hoewel het meer leek alsof we met zijn allen op de hotelkamers lagen, want het grootste deel van de groep viel in slaap! ( Waarover ik niks kan zeggen, want het grootste deel van mijn gemiste slaap heb ik ook ingehaald in het vliegtuig).

Eenmaal terug op Nederlandse bodem werd er druk geknuffeld en gezoend met ons thuisfront. Iedereen was, ondanks het slechte weer, heel blij weer thuis te zijn in ons koude kikkerlandje.

Om nog 1 keer te benadrukken wat een geweldige tijd Rome was, zeg ik nogmaals: Ik spreek voor iedereen als ik zeg dat het een leuke, gezellige en drukke dag was. Het was een toptijd en ik raad iedereen aan om ook naar Rome te gaan.

Dan wil ik afsluiten met onze leus van dit jaar: Si hoc legere potes nimium eruditiones habes