Vaticaanstad - Reisverslag uit Rome, Nederland van Candea College - WaarBenJij.nu Vaticaanstad - Reisverslag uit Rome, Nederland van Candea College - WaarBenJij.nu

Vaticaanstad

Door: Marijke Pomstra

Blijf op de hoogte en volg Candea College

27 April 2012 | Nederland, Rome

Donderdag stond, zoals elk jaar, als afsluiter de grootste kerk, het mooiste plein en het interessantste museum in de planning.. althans...

We begonnen de ochtend goed met, om half 8 omdat er om 8 uur geen plek meer voor ons was omdat er dan Duitsers voor de deur stonden, een "lekker" zoet ontbijtje, waaraan wij steeds meer begonnen te wennen (maar waar nog steeds de meningen over verdeeld zijn) en gingen daarna op weg met de wind in onze rug en de zon in ons gezicht.

De temperatuur steeg, terwijl het tempo daalde. Je kon duidelijk merken dat men moe was, want het geslenter en gezeur nam toe... Nou hadden we al geconstateerd dat Marlies superbenen heeft en wij absoluut geen superbenen en dat kwam dan ook duidelijk tot uiting.

Hoewel we ons elke keer verbazen over de immense gebouwen in de mooie stad, was duidelijk de aandacht er minder bij.

Na een niet soepel verlopen busrit, waarbij enkele Romegangers iets verstraging opliepen en een korte, bijna misgegane (omdat Joost de weg niet wist) wandeling, kwamen we bij de Engelen Burcht, waar wij geluisterd hebben naar een half geimproviseerd, half voorgelezen verhaaltje van de beste gids ooit!

Na dat we weer compleet waren en we de engelen op de brug uitbundig bestudeerd hadden in de brandende zon, liepen we verder. Hoewel liepen iets sterk is uitgedrukt, was het zeker een gezellige wandeling.

Iedereen zag op tegen het 3 uur wachten voor de Sint Pieter en toen kwam er ook nog de tegenslag dat de Friezenkerk helaas dicht was.. Een voorteken van god?

Gelukkig verliep alles goed en hoefden we helemaal niet lang in de rij te staan. De tijd werd ook nog eens goed gevuld, want we hadden (in de heerlijke temperatuur in de schaduw) een presentatie van Debbie en Jiska over het plein en de Sint Pieter.

Toen wij ongeveer 30 minuten hadden volgemaakt met onze koekjes eten, mopperen over de warmte, luisteren naar presentaties en ons afvragen hoe lang het nog duurde, konden we eindelijk door de enorm strenge security. Het leek wel alsof we opnieuw op het vliegveld waren.

Daarna onszelf ingepakt in warme, nette kleding en we gingen de enorme kerk in.

Uiteraard is de Sint Pieter een geweldig mooie kerk, hoewel ik het persoonlijk erg jammer vond dat de hele kerksfeer (en de stilte) ruw verstoord werd door de enorme mensenmassa aan touristen.

Na op touristentempo (voor de onwetende nog langzamer dan een slakkengang) door de kerk heen gebanjerd te hebben en ons keer op keer verbaasd te hebben over de enorme afmetingen van dit enorme gebouw, keerde wij toch maar terug naar de hitte en de heerlijke zon.

Snel even proberen (en te falen) in het op de foto gaan met de Zwitserse garde en daarna voor 5 euro in een overvol klein pizza tentje een heerlijke pizza en wat koud drinken halen. Even in de zon op eten en daarna souveniertjes kopen.

Na allemaal bruin (/ rood) geworden terug te komen, konden we ons inpakken voor het Musei Vaticani:

Hoewel de kunstwerken ons heel bekend voorkwamen, denk ik dat ik voor iedereen spreek, als ik zeg dat het opnieuw heel indrukwekkend was. Helaas werd deze pracht en praal uit mijn (en waarschijnlijk ben ik daar niet de enige in) hoofd verdrongen door de enorme hitte en het gemis aan zuurstof.

Ondanks alles binnen, kregen we buiten een presentatie over de Sixtijnse kapel, gegeven door Faye. Erg interessant, maar opnieuw was de aandacht er niet helemaal bij door de hitte, die toch behoorlijk naar je hoofd stijgt.

Uiteindelijk nog het mooiste werk van Michelangelo gezien en daarna ons tussen de stinkende mensenmassa van Italianen die allemaal vinden dat ze om 5 uur zwart mogen rijden in de bus en natuurlijk ook allemaal naar Termini moeten! Wat een feest!

Maar ondanks deze drukte in de bus, lieten we ons niet op de kop zitten. Het was een geweldige dag en de avond zou net zo gezellig en geweldig worden!

"Snel" nog even wat Pizza (met patat) naar binnen gewerkt en dan op naar de Spaanse trappen voor een gezellige afsluiting van onze Rome reis!

Druk kletsend en de groep kwijtrakend, heb ik daar een geweldige avond gehad. Ik spreek voor iedereen als ik zeg dat ook deze dag een succes was!