Dag 4 - Reisverslag uit Rome, Italië van Candea College - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Rome, Italië van Candea College - WaarBenJij.nu

Dag 4

Door: Ayleen en Marijn

Blijf op de hoogte en volg Candea College

19 April 2011 | Italië, Rome

Vanochtend opgestaan en klaar om te vertrekken, kregen we een eerst een vervelende mededeling: meneer van Driel was helaas ziek :( , zodat hij niet mee kon met de Bernini/Borromini-wandeling, wat erg jammer was , omdat dat zijn dag was om ons te vermaken met zijn magistrale verhalen. Toch moesten we verder, want we hadden vandaag een lange wandeling voor de boeg. We zouden allemaal locaties gaan bezoeken die iets te maken hadden met Bernini of Borromini. Als eerste bezochten we een kerk met een erg mooie plafondschildering, waarbij we erg goed de oudromeinse versieringen terug zagen. Ook liep er door deze kerk een meridiaan, waarbij je precies kon zien hoe laat het was als het licht erop viel. Op de vloer waren ook alle sterrenbeelden te vinden, dus iedereen ging druk op zoek naar z’n eigen sterrenbeeld. Vandaag hadden ook Marlies en Sophie hun presentatie over verschillende fonteinen in Rome, de eerste van vandaag was de Fontana delle Acqua Felice, waar Marlies vertelde over de horens van Mozes. Door het lawaaierige verkeer en het stromende water van de fontein was Marlies moeilijk te verstaan, maar het was zeker de moeite waard om goed te luisteren. Daarna gingen we naar een barokkerk met daarin een beeld van Theresa gemaakt door Bernini. In tegenstelling tot het vrome en preutse beeld van Theresa dat buiten stond, leek het beeld gemaakt door Bernini wel een orgasme te krijgen. Op het volgende onderdeel van ons grote avontuur kregen we het ‘snoepje’ , wat ‘top secret’ is. Om het plezier van de volgende Rome-gangers niet te bederven, zal dit dan ook een groot geheim blijven. Dus mondje dicht!
Na dit snoepje gingen we naar de door Borromini gemaakte kerk. In tegenstelling tot de ietwat kitcherige kerken die hiervoor bekeken hadden, was deze kerk een stuk simpeler. Natuurlijk waren er weer een paar oude mensjes die ons een boze blik gaven toen we op het pleintje van de kerk tegen een pilaar zaten. We mogen ook helemaal niks hè. Na het verlaten van de kerk gingen we verder naar de Fontana di Trevi, waar Marlies en Sophie verder gingen met de presentatie. Natuurlijk hebben we toen allemaal bij het muntjes gooien gewenst dat Otto zich weer beter zou voelen. Na een kwartiertje pauze gingen we door naar ‘de kerk van meneer Silverentand’, en het was echt rete-interessant. Hier was een fenomenale plafondschildering. Het plafond was plat, maar door het geweldige perspectief leek het alsof je naar een koepel keek. Na het uitgebreid bewonderen van de kerk, kregen we een lunchpauze, waar iedereen blij mee was gezien de pijnlijke voeten. Deze pauze werd toen uitgebreid gebruikt om te eten, winkelen en zonnen. Na verzameld te hebben op het plein gingen we met z’n allen naar het Pantheon. Er was hier een geweldige lichtinval, met een geweldig grote groep toeristen. We hebben zelfs iemand in een Robben shirt gespot. Vervolgens liepen we door naar het kattenforum. Wat vroeger oude romeinse gebouwen waren, is nu een speeltuin voor katten. Na het kattenforum kreeg Jorine de schrik van haar leven op de groentemarkt. Terwijl Marlies M. over groentekraampjes aan het vertellen was, slaakte Jorine opeens een noodkreet. De hele club dacht dat ze ontvoerd werd door een hitsige Italiaan, maar het bleek dat ze getuige was van een moord. Hierbij herdenken wij de duif die werd overreden door de wrede Italiaanse bestuurder. R.I.P Duif. We miss you. Dit was op het plein waar Caesar werd vermoord, en zoals Marijn al zei: ‘Én de duif’. Hierna we wandelden door naar een van de sprekende beelden. Deze worden gebruikt om door middel van spottende teksten kritiek te leveren op van alles en nog wat. Wij konden dus niet achter blijven, en besloten maar eens wat te zeggen over de afschuwelijke rijstijl van de Italianen. Noëlla heeft toen tape opgeplakt met daarop de volgende boodschap: ‘Italians can’t drive’. Hierna strompelden we verder naar de Piazza Navone, waar we aan het laatste deel van de presentatie van Marlies en Sophie begonnen. Hier nog eventjes rond gehuppeld, waarna we naar de volgende kerk gingen. Hier de presentatie over Caravaggio gehad van Didi en Noëlla, waarna we de mooie schilderijen van Caravaggio in de kerk zijn gaan bekijken. Hierna met veel plezier doorgelopen, tót we bij de trap aankwamen. Hier kwamen we tot de ontdekking dat we een ontzettend steile trap op moesten, wat alles behalve plezierig was met de pijnlijke voeten. Maar toen eenmaal hijgend en puffend bovenaan de trap stonden werden we wel beloond met een prachtig uitzicht over Rome. Hier besloot Marlies M. dat we wel genoeg hadden
gelopen, en zijn we de Spaanse trappen afgedaald en met de metro terug naar het hotel gegaan. Nog eventjes de supermarkt ingedoken om een chocoladereep te halen voor Otto, en toen een kleine pauze gehad voordat we naar het restaurant zijn gegaan. ’s Avonds hebben we geen avond programma meer gehad omdat onze voeten te moe waren om door te gaan. Sommige besloten echter nog een tijdje op stap te gaan, onder andere Timo en Marijn.

Ze zijn een militair gaan zoeken die ze vandaag hadden gezien. Toen ze daar waren aangekomen zagen ze dat de twee militairen er gelukkig nog stonden. Ze gingen ernaar toe om een foto te maken samen met de militairen. Maar toen ze dat hadden gevraagd zeiden de militairen in gebrekkig engels dat dat niet toegestaan was. Een van de twee was wat spraakzamer dan de andere en vertelde dat ze de ambassade van Syrië aan het bewaken waren. Hij had een groot geweer bij zich en mocht daar gewoon mee rondlopen. Hij kende al zijn engels uit videospelletjes zoals Call Of Duty en World of Warcraft en dat soort dingen, en vertelde ook zijn naam, Angelo. Na een tijdje namen Timo en Marijn afscheid van de militairen en gingen er vandoor, en hebben verder nog foto’s gemaakt.

Morgen naar het Vaticaan, hopen dat we de paus nu in het echt zien, in plaat alleen op roze t-shirtjes.

Ciao!

Lieske & Ayleen
Mede mogelijk gemaakt door: Nathalie, Tessa, Kimberly, Jorine, Timo, Marijn & Michelle

P.S, Respect voor Nathalie & Kimberly, die als keiharde bikkels op hun krukken stug hebben doorgelopen!

• 19 April 2011 - 07:51

Frits Koenders:

Ik hoop dat Jorine nog een stem over heeft. Van haar zusje wist ik dat ze zo kon schreeuwen. Zij dus ook. Ik hoop dat de Duif in vrede mag rusten.

• 19 April 2011 - 08:33

Beste Allemaal:

Ik lees dat jullie veel indrukken opdoen en plezier hebben. Neem ze goed op en geniet ervan.
    Bert Krooshof

• 19 April 2011 - 08:45

Rick Driessen:

Zo te zien hebben jullie het aardig naar jullie zin. Ik kan me nog veel herinneren van mijn eigen Romereis als ik de verhalen van jullie lees. Veel plezier (maar vooral sterkte) vandaag in het Vaticaans museum, het wordt een lange wandeling.

Veel plezier allemaal, maar vooral Sophie!

• 19 April 2011 - 13:01

Bettina Oude Heuvel:

Wat een geweldig verslag weer om te lezen.. Ik hoop dat Otje na de vele muntjes en de reep chocolade goed opgeknapt is om de nieuwe dag weer helemaal mee te maken.. Verder respect voor al jullie voeten.. wat lopen die een kilometers momenteel... Geniet nog volop van jullie laatste indrukken Rome want dat het een mooie indrukvolle reis is dat kunnen we wel lezen..

• 19 April 2011 - 13:09

Andre En Nicole V.K.:

Goed dat jullie het nog allemaal volhouden! Juul, goed te weten dat je het wandelen zo goed volhoudt... Gaan we voor de grote vakantie rekening mee houden!
    Laatste dagje al weer... Nog snel van genieten en dan zien we je morgen eindelijke weer! Mogen we alles, wat uitgebreider, nog 'n keer horen! Goede reis naar huis!

• 19 April 2011 - 18:26

Maha En Henda :

Hoi romegangers,

Waarschijnlijk zijn jullie heel moe. Ik kan niet wachten om Sara met open armen te ontvangen en al haar verhalen te horen!

xxx

• 20 April 2011 - 01:35

Kamer 205 + 202:

bedankt dat jullie onze reis met zo veel plezier hebben gevolgd, en bedankt voor de leuke reacties. slaap lekker en tot morgen! wij gaan ook lekker slapen ;)

groetjes,
    Tessa, Nathalie, Sara, Jorine, Timo en Marijn.