Rome dag 3 - Reisverslag uit Rome, Italië van Candea College - WaarBenJij.nu Rome dag 3 - Reisverslag uit Rome, Italië van Candea College - WaarBenJij.nu

Rome dag 3

Door: Kamer 205 en aanhang

Blijf op de hoogte en volg Candea College

17 April 2011 | Italië, Rome

Ciao mensen!

Vandaag was voor ons wederom een prachtige dag. De die hards van de groep hebben vanochtend vroeg zoals beloofd de zon zien opkomen op het Forum Romanum. We moesten er wel om half 6 het bed voor uit maar het was het helemaal waard. Het duurde even voordat de zon echt op was, rond een uur of half 7 zagen we hem opkomen vanaf een geweldig uitkijkpunt. Natuurlijk hebben we hier veel foto’s van gemaakt! :D Nadat we het wel gezien hadden zijn we teruggegaan naar het hotel, daar konden we aanschuiven bij het ontbijt. Om 9 uur moesten we buiten weer klaar staan om te beginnen met het ochtendprogramma. We hebben een grote wandeling gemaakt en onderweg allerlei tempels, een kerk (Santa Maria in Cosmedin), fonteinen en natuurlijk de Tiber gezien! We hebben allemaal een mooie foto gemaakt bij de Mond der Waarheid bij de kerk Santa Maria Cosmedin. Bij het Circus Maximus was een groot evenement waar allerlei soldaten, gladiatoren, consuls en romeinse vrouwen bijeen kwamen. Helaas konden we er niet heel lang van genieten hoewel het weer prachtig was. De groep werd daarna in tweeën gesplitst; de Latijn-groep ging richting Ostia met de metro en de tekenklas ging te voet naar het Maxxi Museum voor moderne kunst en Palazzo Barberini.
De metro naar Ostia was erg warm, vies en druk maar gelukkig hoefden we er niet heel lang in te zitten, we waren er zo en het was natuurlijk heel gezellig! In Ostia aangekomen stond er een flinke wandeling voor de boeg want het is een groot Oud-Romeins stadje. Toen we aankwamen moest natuurlijk Sophie weer naar de wc, haha! Er stonden van die heerlijke vieze, stinkende wc’s voor van die bouwvakkers.. Ayleen kreeg spontaan een trauma bij het kijken in één van deze wc’s, eetsmakelijk voor de rest van de groep! Maar verder hebben we een hele goede indruk gekregen van hoe een Romeinse stad er heel vroeger uit heeft gezien, veel oude huizen, tempels, appartementen, badhuizen, een Romeins café en nog veel meer. Het gebied was super groot en de tegels waren mega groot en ongelijk, dus dit was lekker zwaar lopen, vooral voor onze brokkenpoten in de groep. Op een gegeven moment kwamen we aan op de presentatieplek van Sara en Nathalie, midden in een grot. Deze plek was erg bijzonder maar wel klein, dus we kregen bezoek van andere Franse toeristen die ook een kijkje wilden nemen. Er kwam zo’n wat oudere Franse vrouw heel onbeschoft tussen ons doorlopen, die vervolgens weer net zo onbeschoft terug liep. Verder zagen we verdacht vaak Franse groepjes jongeren voorbij komen, die volgens ons nog nooit iemand met krukken hebben zien lopen ofzo.. Toen we op een uitkijkpost stonden moest Sophie wéér naar de wc, maarja deze was hier midden in het stadje niet te vinden.. Dus Sophie ging op zoek naar een geschikte plek, met behulp van aanwijzingen van de hele groep boven. Natuurlijk dachten de andere bezoekers dat er iets bijzonders te zien was, dus Sophie werd gevolgd door vreemden haha! Uiteindelijk vond ze een veilig plekje en het was weer helemaal goed. Na een hele wandeling moesten we nog een lange weg terug naar de metro waar we dan wel even bij konden komen. Rond een uur of 6 kwamen we weer aan bij het hotel waar we nog even de tijd kregen om lekker te rusten of te douchen. Op het vaste tijdstip van kwart over 7 begonnen we onze dagelijkse tocht naar het restaurant. We hadden nog geen voorgerecht of er verscheen alweer een muzikant bij ons aan tafel. We lieten een broodmandje voor hem rondgaan waar we wat geld voor hem instopten, met de gedachte dat hij vervolgens wel vaker langs zal komen.. We hadden al het vermoeden dat we weer een bord pasta zouden krijgen aangezien we dit elke dag als voorgerecht kregen. Het was wel een variant op de avonden ervoor, namelijk lasagne haha! Daarna kregen we lekkere frietjes met een varkenslapje (denken wij haha), ook al waren het er niet zoveel.. Het toetje was weer een bakje fruit wat nog wel lekker was.
Op de planning stond dat we naar het Piazza Navona zouden gaan, maar het was al redelijk laat en omdat dit heen en terug een uur lopen zou zijn hebben we besloten om richting hotel te lopen. Sommigen gingen nog wat drinken en anderen, zoals wij, gingen eerst even een ijsje halen (deze keer 5 keer zo goedkoop!) gezellig naar onze hotelkamer om onder andere deze blog af te schrijven. We komen nog wel een andere keer langs het Piazza Navona.

Morgen staat ons een lange Bernini/Borromini wandeling tegemoet dus de voetjes moeten goed uitgerust zijn. Op zich valt het nog mee met de blaren, maar na de wandeling van morgen kijken we wel weer verder..

Nou dit was de dag van vandaag, we hebben nu de mogelijkheid om foto’s te uploaden dus er zullen er vanavond nog wat verschijnen! :)

Maak er nog een gezellige avond van wat wij hier in Rome ook nog gaan doen, slaap lekker alvast en tot snel maar weer!

Liefs Nathalie, Jorine, Sara en Tessa

Mede mogelijk gemaakt door Ayleen, Kimberly, Michelle, Timo en Marijn!

P.S.: De akoestiek in het theater is geweldig! http://candea.waarbenjij.nu/?page=videos&intTravelId=318788

• 18 April 2011 - 04:55

Bettina Oude Heuvel :

Wederom een geweldig verslag om te lezen... De fotos vond ik ook leuk om te zien... miste helaas een foto van de opkomende zon... Het volkslied was ook mooi om te horen maar denk inderdaad dat daar nog wel een paar oefensessies mogen komen en dan maar terug voor de akoestiek om te zien hoe het dan klinkt.. want de muntjes zijn niet voor niks in de fontein gegooid.. terugkomen doen jullie zeker....

nog veel plezier verder

• 18 April 2011 - 12:18

Andre En Nicole V.K.:

Leuk dat er nu foto's bij zitten! En weer een leuk verslag, hoor. Naast wat we door de telefoon al te horen krijgen (we worden iedere avond trouw gebeld!) is het leuk dat iedereen het zo geweldig vindt!

• 18 April 2011 - 12:33

Henda Aljabouri:

Hoi romegangers,

Zo te zien hebben jullie mooi weer en het erg naar je zin. Geniet van de resterende dagen. Ik weet dat het wandelen overal naartoe moeilijk vol te houden is (vooral vanaf de 3e dag beginnen de blaren al te komen).

We miss you Sara

xxx

• 18 April 2011 - 13:27

Frits Koenders:

Ga zo door en jullie krijgen de ijsjes nog een keer gratis. Veel plezier nog.

• 18 April 2011 - 19:52

FredNicoleRikBram:

Zo te horen hebben jullie het goed naar zin! Geniet er lekker van!
    Hoe vond je het vliegen, Tessa?
    Ennuh... Lekker van je ijsje genoten? ;-)
    Groetjesss